mandag 1. februar 2016

Om januar

4.
Det lyser rødt på svevestøvmålingene på Danmarksplass, og jeg trosser helserisikoen og løper rundt Store Lungegårdsvann. Jeg har sagt OK til å løpe en etappe i stafetten under Bergen City Maraton. Det betyr at jeg har frem til april på å bli en såpass god løper at jeg ikke driter meg ut. Tenk om jeg får etappen rundt Store Lungegårdsvann, har jeg tenkt. Den er 3 km og det er jækla langt å løpe så fort jeg kan. Aner ikke hvor langt jeg kan løpe så fort jeg kan, en gang. Og det er det jeg tenker på fjerde januar. Da har jeg på meg løpeklær i alle slags farger, lue og briller. Så ser jeg litt nybegynner ut, kanskje. Deler opp økta i tre: Oppvarming. Full gass. Nedjogging til butikken for å kjøpe sjokolade. Jogger den korte veien hjem fra butikken med melkerullen i hånden og later som den er en stafettpinne.

11.
En uke siden forrige gang. Det er litt i overkant lenge, men det er greit. Denne dagen løp jeg på mølle, og jeg har glemt å skrive notat i Nike-appen, så jeg vet ikke helt hva jeg gjorde eller hvordan det var.Vet bare at det var tre intervaller, hver litt raskere enn den forrige, at det ble 4 km tilsammen, og at jeg ikke syntes det var så altfor mye å skryte av.

17.
La oss begynne 16. Da var jeg på fest for første gang siden oktober, og drakk vin til klokka to. (Det var en sånn fest hvor vi hørte på vinyl og spilte sjakk og siterte bøker fra 1800-tallet. Det var en sånn fest jeg aldri har vært på. Jeg var den som dro de drøyeste vitsene.) Men 17. da var jeg på mølla igjen. Intervaller, gitt. 6 intervaller. Ikke så langt. Ikke så veldig inspirert.

23.
Dette er en innrømmelse: Jeg sliter veldig med å trene de dagene jeg jobber. Så neste jogg ble ikke før denne lørdagen. Da ble det bare en liten kilometer; men det var med vilje. Det var med forkjølelsestett hode, og igjen, briller. Og så tok jeg den visst heller helt ut med styrketrening uten vekter. Hadde gangsperre i flere dager etterpå.

26.
Her teller jeg 13 intervaller. De første fire-fem er to-minuttere, resten er ett-minuttere. Alle i økende tempo. Det vet jeg bare fordi det er sånn jeg bruker å gjøre det. Totalt holdt jeg på i over en time, og det er derfor jeg har satt på et smilefjes på økta.

30.
Jeg kan ikke skryte av særlig god hukommelse, for denne økta hadde jeg allerede glemt. Jeg har ikke fått etappen som går rundt Store Lungegårdsvann (den etappa er paddeflat), men har heller fått en litt mer bakkete. Jeg har som mål å ikke drite meg ut, men jeg har også lyst til å holde en snittfart på rundt 10 km/t på mine ca 2 km. Så jeg løp intervaller med stigning - varierende, men opp til 6% med fast hastighet på 10 km/t . Jeg ble skikkelig sliten.

31.
Jeg tok på meg joggeskoene i går. Og jeg løp med seige lår til Nordnes. Jeg måtte gå litt i ene bakken. Jeg måtte jogge veldig sakte ned den neste. Ytterst på spissen tok jeg en sluttspurt, jeg jublet litt for meg selv. Så gikk jeg hjem.

Totalt: 25.1 km.

4 kommentarer:

  1. Hei Lille-t! Så kjekt å ha deg tilbake! Tomt i termosen, men liv på bloggen. Hvor bor du i Bergen, lurer jeg på, og er du erkebergenser? Snakker du Sissel Kyrkjebø-bergensk eller barskere gatebergensk? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, C! Hurra!
      Jeg snakker innflytter-bergenser (altså ikke i det hele tatt) også bor jeg akkurat passe sentrumsnært, sånn at det går fint å løpe både rundt store lungegårdsvann og nordnes.

      Slett
    2. Kult. Innflytterbergensk er vel også en bergensk. Min innflytrerbergensk gikk ut på å sile ut alle de typiske stavangerordene for at bergenserne skulle skjønne hva jeg sa, så jeg snakker fortsatt innflytrerbergensk egentlig.

      God kveld og god klem til deg. <3

      Slett
    3. Vi kan kanskje være enige i at innflytterbergensk er minst like fint som vanlig bergensk?

      Klem til deg også, så kjekt å ha deg i kommentarfeltet mitt!

      Slett