mandag 7. november 2016

Mine alternative aktiviteter

Når jeg sier alternativt, så mener jeg alternativt.

YOGA
Jeg har bevegd meg litt inn i yoga-land i det siste. Det er ikke så viktig for meg å være så veldig smidig og tøyelig og bøyelig - så lenge jeg kan ta på tærne mine uten å bøye knærne er jeg fornøyd. Så yoga har aldri vært noe jeg har gjort særlig mye av, det har blitt litt for Dharma (ref. Dharma og Greg) for meg. Jeg sliter rett og slett så mye med hodepine at jeg har behov for avspenning, og jeg kommer over YogaCamp og ble litt solgt over hvor lavterskel det er. Ganske sikker på at dette ikke er for de som faktisk eier en yogamatte.



ROMASKIN
På treningssenteret der jeg går er det en romaskin med fiskespill som gjør at intensiteten varierer naturlig i løpet av det tiden spillet varer. Det er ganske gøy. I kjelleren til foreldrene mine står det en romaskin uten fiskespill, men med intervallprogram. I fiskespillet varierer jeg frekvensen, i intervallprogrammet varierer jeg motstanden. Begge deler er egentlig ganske langt utenfor komfortsonen og langt over i zzz-sonen, men når jeg begrenser det til mellom 5 og 10 minutter etter det jeg egentlig holder på med, så synes jeg det egentlig er ganske ok. Alternativt iallfall.

SPINNINGSYKKEL
Altså, jeg sykler. På en sykkel som står i ro. Alene. Foran meg har jeg en video av at jeg sykler opp alpene, eller på en strand i USA. På ørene har jeg Lørdagsrådet. Målet er å sykle ganske langt, slik at det kan telle som en langtur. Målet er at jeg bare skal gjøre det. Målet er at jeg skal holde beina i gang. Det er aldri morsomt, men det er aldri veldig kjedelig heller. Egentlig trives jeg ganske godt, men aller viktigst er at det kommer til å komme godt med under halvmaraton i april. Jeg gjør det så lenge jeg ikke har lyst ut å løpe i mer enn en time av gangen.

TUR
Altså, tur er ikke  alternativt, men det må inn her. Det handler 98% om overskudd. Jeg er nemlig skikkelig glad i å gå. Om det er å gå i conversene over brosteinen, eller i salomonene over vidden, jeg liker det. Det beste er å gå alene, og det nestbeste er å gå sammen med noen. Fem minutter før vaskemaskinen er ferdig (blir til femten), eller tre timer en lørdag formiddag. Undervurdert og underkommunisert og godt for sjela.

SVØMMING
Jeg skriver opp svømming selv om det ikke blir så mye av det i Bergen. Jeg savner studentmedlemskapet i SiB og tilgangen på basseng. Og så savner jeg sommeren og det å kunne svømme utendørs. Jeg er en skikkelig mamma-svømmer, som svømmer på brystet så rolig som det går an. Det er ikke det at jeg ikke prøver å svømme raskere, det er bare det at kroppen blir som et cruiseskip i vann - altså ganske vanskelig å få fart på. 

Styrketrening og diverse løpsrelaterte økter teller jeg ikke som særlig alternativt i denne runden. 

4 kommentarer:

  1. Å, jeg burde også trent mer alternativt (i det hele tatt)! Det får inngå i prosjekt Slutty90 fra 2017, tror jeg.

    Prøvde å svare på kommentaren din, men ble noe tull. Du har ihvertfall helt rett. Hva er det verste som kan skje, liksom? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA til slutty90! Jeg stiller som heiagjeng. Spørs om det blir tid til så mye alternativt da?

      Slett
    2. Jeg har egentlig ikke tid til å trene noe mer enne jeg gjør nå, så det er en utfordring. For min del blir prosjekt Sluty90 mer å finne ut OM man kan klare sub90 uten å øke mengden, enn å finne ut hvor mye trening som må til for å subbe 90. Håper litt styrketrening hjelper? Kan eventuelt begynne å sykle til jobb!

      Slett
    3. Det kan jo helt sikkert gå om du er smart. (Jeg aner ikke hvordan).

      Slett